Hjælp til lokale forsyningsselskaber:
Energikoncern har styr på bøvlet

Energikoncernen Verdo indgår tæt samarbejde med Aars El-Forsyning og Nibe El-Forsyning til glæde for 7.000 kunder. Fra 1. april 2017 står Verdo for at indsamle og behandle data fra kundernes fjernaflæste målere – til gavn for både de nordjyske medarbejdere og kunder. Et service-provider koncept, som energikoncernen forventer at kunne tilbyde flere lokale forsyningsselskaber i fremtiden.

Fredag den 13. januar 2017 underskrev Verdo, Aars El-Forsyning og Nibe El-Forsyning en samarbejdsaftale, der løber over min. de næste tre år. Fremover vil energikoncernen Verdo stå for at indsamle og behandle de nordjyske forbrugeres forbrugsdata. En opgave, der blandt andet på grund af Engrosmodellen og stigende lovkrav til forsyningsselskaberne, er blevet mere kompliceret.

”At indsamle og behandle forbrugsdata fra vores kunder er ikke en opgave, vi hverken kan eller skal løse. Det er for dyrt for et selskab af vores størrelse at investere i et system, der kan håndtere opgaven og lever op til gældende lovkrav. Derudover har vi ikke de interne IT-kompetencer, systemet kræver. Det skaber større værdi for os at leje os ind i Verdos system og dermed også få gavn af deres IT-kompetencer og ekspertise til en konkurrencedygtig pris,” siger Morten Degn, administrerende direktør for både Aars og Nibe El-Forsyning.

For medarbejderne i Aars og Nibe Elforsyning betyder aftalen, at elforsyningernes egne medarbejdere arbejder i direkte Verdos kunde- og målerhåndteringssystem, men fortsat selv står for kundeservice og fakturering. Det eneste, der ændrer sig, er den platform, de arbejder i.

”Vores størrelse og mange års erfaring med selv at indsamle og behandle forbrugsdata fra vores egne kunder betyder ikke kun, at vi har det nødvendige system, der lever op til alle lovkrav, men også at vi har de interne kompetencer til at løse opgaven, undervise og yde support til vores samarbejdspartnere, når de har brug for det,” siger Mikkel Pugholm Pedersen, kundecenterchef i Verdo.

Vækst på samarbejdsaftaler
Udover aftalen med Aars El-Forsyning og Nibe El-Forsyning har energikoncernen også haft et samarbejde med Hammel Elnet siden 2015. Med den nye aftale administrerer Verdo 7.000 ekstra målepunkter pr. 1. april 2017. Dermed udgør Service Provider-konceptet 10 procent af Verdos samlede målepunkter. Verdo har høje forventninger til konceptet og ser et stort potentiale for den slags aftaler inden for hele forsyningssektoren.

”Det er ikke kun elforsyningen, der bøvler med en administrativ byrde, der vokser støt. De lokale vand- og varmeværker, der ofte er drevet af frivillighed, står også overfor en udfordring med at løfte opgaven i fremtiden. Service Provider-aftalen betyder, at vi tager bøvlet, så forsyningsselskaberne kan fokusere på deres kerneaktiviteter,” siger Mikkel Pugholm Pedersen.

Service Provider-konceptet kan skræddersys til det enkelte forsyningsselskab, så de får en løsning, der passer til deres størrelse og behov.

 Download hele pressemeddelsen her